Blogs Overgang

Je darmwerking in de menopauze

wydgmqyo
De menopauze is altijd een verrassing, want elke vrouw is anders.
 
Toch ervaren redelijk wat vrouwen darmproblemen:
Spijsverteringsproblematiek of prikkelbare darmsyndroom (PDS). De klachten lijken op enigzins op elkaar, maar bij PDS heb je méér klachten.
 
Om een beetje meer in detail te gaan, wanneer je PDS hebt,  geeft je zenuwstelsel neurotransmitters vrij die de functie van je dikke darm  kunnen veranderen. Dit kan leiden tot diarree, constipatie, of diarree afgewisseld met constipatie en een opgeblazen gevoel. Spijsverteringsproblemen als PDS komt vaker voor bij vrouwen in de menopauze.
 
De vrouwelijke hormonen die verantwoordelijk zijn voor menstruaties en menopauze
veroorzaken ook vaak PDS-symptomen: 
De hormonen in de overgang kunnen dus voor wisselende darmproblemen zorgen, aangezien deze flink kunnen schommelen in deze periode. Tijdens de menopauze veranderen je hormoonspiegels al schommelend, naar steeds lagere niveaus. Ze fluctueren vrij lang voordat ze uiteindelijk stabiliseren op een lager niveau. Sommige studies hebben aangetoond dat prikkelbare darmsyndroom symptomen verbeteren bij stabiliteit van de hormoonspiegels. Het begin van de perimenopauze kan juist PDS veroorzaken door de hormoonschommelingen.
 
Het is bekend dat oestrogeen en progesteron pds-symptomen op een paar manieren beïnvloeden,
van hoe je darmen werken tot hoeveel pijn je voelt. 
Cellen in je darmen hebben receptoren  (dat is het deel van de cellen waaraan hormonen of andere moleculen zich kunnen hechten) die deze hormonen eraan laten klampen. Dit suggereert dat je spijsverteringsstelsel is ontworpen om de hormonen te voelen en erop te reageren.
 
Hier zijn de belangrijkste manieren waarop hormonen in staat zijn om PDS te beïnvloeden:
Ze controleren de gladde spierlaag in je darmen, wat bepaalt hoe snel voedsel door je systeem reist. Deze spierlaag is onvrijwillig waardoor we er zelf geen onder controle op kunnen houden. De lage dosis van één hormoon kan al het evenwicht in je darm veranderen en de werking vertragen. Dit kan verklaren waarom lage niveaus van geslachtshormonen kunnen leiden tot constipatie.
 
Deze hormonen beïnvloeden ook hoeveel je darmkrampen je kunt ervaren. Omdat oestrogeen de productie van serotonine stimuleert, een feel-good chemische afgifte in je hersenen, kan een toename in oestrogeen een deel van de pijnfactor verminderen, zodat je darmkrampen niet zoveel pijn doen.
 
Geslachtshormonen kunnen het ontstekingsniveau in je hele lichaam verhogen. Dat kan je prikkelbare darmsyndroom symptomen verergeren in de menopauze. 
Het meeste onderzoek heeft oestrogeen en progesteron gekoppeld aan PDS. Maar wetenschappers hebben ook ontdekt dat mannelijke geslachtshormonen, zoals testosteron, ook kunnen beschermen tegen deze aandoening. Dit kan deels de reden zijn waarom mannen minder kans hebben om deze aandoening te krijgen. Bij vrouwen neemt ook het testosteron af in de menopauze (te merken aan lager libido).
 
Bij sommige vrouwen verbetert het prikkelbare darmsyndroom ná de menopauze, wanneer deze hormonale veranderingen stoppen en er een stabielere (lage) hormoonspiegel ontstaat. Het zijn vaak de hormoonschommelingen die de problemen veroorzaken.
 
De darmflora wordt beinvloed door de oestrogeenniveaus.
De afwezigheid van voldoende darmflora beïnvloedt ook veel ziekten buiten de darm. Een goede darmgezondheid is dus belangrijk en deze kunnen we met gezonde en verse voeding verbeteren. Het zoveel mogelijk vermijden van suikers is daarbij belangrijk.
 
Onbalans van de darmbacteriën, dysbiose genoemd, is uitgebreid gerelateerd aan metabole en immunologische ziekten. Interessant is dat de aan- of afwezigheid van oestrogeen het evenwicht van de darmflora en de bijbehorende ziekteroutes ook kan veranderen. De interactie tussen de darmflora en oestrogeen verandert door gebrek aan oestrogeen.  De daling van oestrogeen kan ons dus gevoeliger maken voor aandoeningen.
 
Andere oorzaken van een gezwollen buik:
Een gezwollen buik is vaak een teken dat je spijsverteringsstelsel niet optimaal functioneert. In de overgang kunnen verschillende oorzaken voor een verstoorde spijsvertering zijn. De belangrijkste oorzaak van een gezwollen buik is dus het niveau van neerdalend oestrogeen in het lichaam. Een gevolg van een dalend oestrogeenniveau is dat lever veel minder gal zal produceren. Gal zorgt voor een goede vertering van voedsel en vet in de dunne darm. Bij een lagere galproductie werken de darmen langzamer. Voedsel wordt minder snel verteerd, wat de ophoping van lucht en gassen in de darmen kan veroorzaken. Helaas heb je van nature niet veel invloed op je oestrogeenniveau. Hormoontherapie op recept van huisarts of gynaecoloog zou enigszins verbetering kunnen brengen.
 
Voeding, vezels en supplementen
Lijnzaad is een slijmvormend prebioticum. De inname van gemalen lijnzaad verbetert de insulinegevoeligheid en verandert de darmflora positief.
 
Extra voedingsvezels als psyllium kunnen ook helpen. Let wel op voldoende water inname (2 liter per dag) bij inname van extra voedingsvezels.
 
De inname van aanvullende probiotica, in combinatie met groenten en fruit kan de darmflora en dus ook de spijsvertering verbeteren.
 
Ook mariadistel, paardebloem, gember, kurkuma en andere kruiden / specerijen
kunnen de spijsvertering ten goede komen.
 
Spijsverteringsenzymen:
Deze kunnen je helpen om een betere spijsvertering te krijgen en je opgeblazen buik te verminderen. Ze zijn online of bij de drogist te koop. Ze bevatten enzymen als betaïne, lipase, bromelaïne, papaïne etc.
 
Conclusie:
We kunnen dus zeggen dat onze darmflora wordt beïnvloed door oestrogeenniveaus en dit is een van de redenen waarom vrouwen in de menopauze. Maar zelfs ook tijdens de vruchtbare leeftijd als onze hormonen in de loop van de maand veranderen vatbaarder zijn voor PDS of in het algemeen spijsverteringsproblemen.
 
Natuurlijk bestaat er ( tot nu toe ) niet iets dat voor iedereen werkt, maar het is zeker cruciaal
om een gezond dieet met veel vezels te volgen om de gezondheid van onze darmen te bevorderen.
 
Supplementen die hieraan bijdragen zijn aanbevolen om de algehele gezondheid te verbeteren.
Voldoende water drinken ( 2 liter per dag ) en het vermijden van geraffineerde suikers verbetert ook onze darmwerking.
 
Bij twijfel over bestaande en/of aanhoudende klachten het beste contact opnemen
met je huisarts of gynaecoloog.
De menopauze is altijd een verrassing, want elke vrouw is anders.
 
Toch ervaren redelijk wat vrouwen darmproblemen:
Spijsverteringsproblematiek of prikkelbare darmsyndroom (PDS). De klachten lijken op enigzins op elkaar, maar bij PDS heb je méér klachten.
 
Om een beetje meer in detail te gaan, wanneer je PDS hebt,  geeft je zenuwstelsel neurotransmitters vrij die de functie van je dikke darm  kunnen veranderen. Dit kan leiden tot diarree, constipatie, of diarree afgewisseld met constipatie en een opgeblazen gevoel. Spijsverteringsproblemen als PDS komt vaker voor bij vrouwen in de menopauze.
 
De vrouwelijke hormonen die verantwoordelijk zijn voor menstruaties en menopauze
veroorzaken ook vaak PDS-symptomen: 
De hormonen in de overgang kunnen dus voor wisselende darmproblemen zorgen, aangezien deze flink kunnen schommelen in deze periode. Tijdens de menopauze veranderen je hormoonspiegels al schommelend, naar steeds lagere niveaus. Ze fluctueren vrij lang voordat ze uiteindelijk stabiliseren op een lager niveau. Sommige studies hebben aangetoond dat prikkelbare darmsyndroom symptomen verbeteren bij stabiliteit van de hormoonspiegels. Het begin van de perimenopauze kan juist PDS veroorzaken door de hormoonschommelingen.
 
Het is bekend dat oestrogeen en progesteron pds-symptomen op een paar manieren beïnvloeden,
van hoe je darmen werken tot hoeveel pijn je voelt. 
Cellen in je darmen hebben receptoren  (dat is het deel van de cellen waaraan hormonen of andere moleculen zich kunnen hechten) die deze hormonen eraan laten klampen. Dit suggereert dat je spijsverteringsstelsel is ontworpen om de hormonen te voelen en erop te reageren.
 
Hier zijn de belangrijkste manieren waarop hormonen in staat zijn om PDS te beïnvloeden:
Ze controleren de gladde spierlaag in je darmen, wat bepaalt hoe snel voedsel door je systeem reist. Deze spierlaag is onvrijwillig waardoor we er zelf geen onder controle op kunnen houden. De lage dosis van één hormoon kan al het evenwicht in je darm veranderen en de werking vertragen. Dit kan verklaren waarom lage niveaus van geslachtshormonen kunnen leiden tot constipatie.
 
Deze hormonen beïnvloeden ook hoeveel je darmkrampen je kunt ervaren. Omdat oestrogeen de productie van serotonine stimuleert, een feel-good chemische afgifte in je hersenen, kan een toename in oestrogeen een deel van de pijnfactor verminderen, zodat je darmkrampen niet zoveel pijn doen.
 
Geslachtshormonen kunnen het ontstekingsniveau in je hele lichaam verhogen. Dat kan je prikkelbare darmsyndroom symptomen verergeren in de menopauze. 
Het meeste onderzoek heeft oestrogeen en progesteron gekoppeld aan PDS. Maar wetenschappers hebben ook ontdekt dat mannelijke geslachtshormonen, zoals testosteron, ook kunnen beschermen tegen deze aandoening. Dit kan deels de reden zijn waarom mannen minder kans hebben om deze aandoening te krijgen. Bij vrouwen neemt ook het testosteron af in de menopauze (te merken aan lager libido).
 
Bij sommige vrouwen verbetert het prikkelbare darmsyndroom ná de menopauze, wanneer deze hormonale veranderingen stoppen en er een stabielere (lage) hormoonspiegel ontstaat. Het zijn vaak de hormoonschommelingen die de problemen veroorzaken.
 
De darmflora wordt beinvloed door de oestrogeenniveaus.
De afwezigheid van voldoende darmflora beïnvloedt ook veel ziekten buiten de darm. Een goede darmgezondheid is dus belangrijk en deze kunnen we met gezonde en verse voeding verbeteren. Het zoveel mogelijk vermijden van suikers is daarbij belangrijk.

Onbalans van de darmbacteriën, dysbiose genoemd, is uitgebreid gerelateerd aan metabole en immunologische ziekten. Interessant is dat de aan- of afwezigheid van oestrogeen het evenwicht van de darmflora en de bijbehorende ziekteroutes ook kan veranderen. De interactie tussen de darmflora en oestrogeen verandert door gebrek aan oestrogeen.  De daling van oestrogeen kan ons dus gevoeliger maken voor aandoeningen.
 
Andere oorzaken van een gezwollen buik:
Een gezwollen buik is vaak een teken dat je spijsverteringsstelsel niet optimaal functioneert. In de overgang kunnen verschillende oorzaken voor een verstoorde spijsvertering zijn. De belangrijkste oorzaak van een gezwollen buik is dus het niveau van neerdalend oestrogeen in het lichaam. Een gevolg van een dalend oestrogeenniveau is dat lever veel minder gal zal produceren. Gal zorgt voor een goede vertering van voedsel en vet in de dunne darm. Bij een lagere galproductie werken de darmen langzamer. Voedsel wordt minder snel verteerd, wat de ophoping van lucht en gassen in de darmen kan veroorzaken. Helaas heb je van nature niet veel invloed op je oestrogeenniveau. Hormoontherapie op recept van huisarts of gynaecoloog zou enigszins verbetering kunnen brengen.
 
Voeding, vezels en supplementen
Lijnzaad is een slijmvormend prebioticum. De inname van gemalen lijnzaad verbetert de insulinegevoeligheid en verandert de darmflora positief.
 
Extra voedingsvezels als psyllium kunnen ook helpen. Let wel op voldoende water inname (2 liter per dag) bij inname van extra voedingsvezels.
 
De inname van aanvullende probiotica, in combinatie met groenten en fruit kan de darmflora en dus ook de spijsvertering verbeteren.
 
Ook mariadistel, paardebloem, gember, kurkuma en andere kruiden / specerijen
kunnen de spijsvertering ten goede komen.
 
Spijsverteringsenzymen:
Deze kunnen je helpen om een betere spijsvertering te krijgen en je opgeblazen buik te verminderen. Ze zijn online of bij de drogist te koop. Ze bevatten enzymen als betaïne, lipase, bromelaïne, papaïne etc.
 
Conclusie:
We kunnen dus zeggen dat onze darmflora wordt beïnvloed door oestrogeenniveaus en dit is een van de redenen waarom vrouwen in de menopauze. Maar zelfs ook tijdens de vruchtbare leeftijd als onze hormonen in de loop van de maand veranderen vatbaarder zijn voor PDS of in het algemeen spijsverteringsproblemen.
 
Natuurlijk bestaat er ( tot nu toe ) niet iets dat voor iedereen werkt, maar het is zeker cruciaal
om een gezond dieet met veel vezels te volgen om de gezondheid van onze darmen te bevorderen.
 
Supplementen die hieraan bijdragen zijn aanbevolen om de algehele gezondheid te verbeteren.
Voldoende water drinken ( 2 liter per dag ) en het vermijden van geraffineerde suikers verbetert ook onze darmwerking.
 
Bij twijfel over bestaande en/of aanhoudende klachten het beste contact opnemen
met je huisarts of gynaecoloog.
Shopping cart

Schrijf je hier in voor de NEWSLETTER

Of bekijk onze SHOP

Twitter Instagram YouTube Pinterest
Sidebar
We use cookies to improve your experience on our website.By browsing this website, you agree to our use of cookies.
Shop
Blog
Home
Menu